Je v pořádku, když dítě při sčítání a odčítání používá prsty?
Pokud je může používat, kdy je třeba začít počítat bez nich?
Podobné otázky mi kladou rodiče na třídních schůzkách.
U mě ve třídě někteří žáci počítají pomocí prstů.
Je to názorná pomůcka, která pomůže látku zvládnout.
Prsty mají děti vždy s sebou a nikdo jim je nevezme.
Nejvíce je využívají v 1. třídě a na začátku 2. třídy. Někdy i déle.
Po určité době přejdou k automatickému počítání a zjistí, že prsty je zdržují.
V tu chvíli je přestanou používat.
Některé děti prsty při počítání nepotřebují.
Kromě prstů si žáci znázorňují příklady na počitadle.
Používají také knoflíky, korálky, karty, dětské papírové peníze, víčka z pet lahví, obrázky apod.

V pracovním sešitě znázorňujeme příklady malováním jednoduchých čárek, kuliček a jiných obrázků.
Didaktická hra
PRSTOVÁ KALKULAČKA
Touto hrou procvičujeme pamětné sčítání a odčítání v oboru 0 – 10.
Děti si hrají na kalkulačky: display představují prsty na rukou.
Učitel zadává úlohy typu:
„ Moje chytré kalkulačky, ukažte mi číslo 4 ( pět, sedm, číslo hned za číslem tři, číslo o dvě větší než je číslo šest apod.)“
Žáci odpovídají příslušným počtem vztyčených prstů na zvednutých
rukou.
Všichni jsou zapojeni, učitel má přehled o správnosti
řešených úkolů, případně zjistí, zda některá kalkulačka nemá
„vybité baterie“.
Můžeme začít básničkou:
„Všechny naše prsty schovaly se v hrsti.
Spočítáme je hned – jedna, dvě, tři, čtyři, pět.“
Literatura: Krejčová, E.: Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha, SPN 2014.