Počítání na prstech

Je v pořádku, když dítě při sčítání a odčítání používá prsty?

Pokud je může používat, kdy je třeba začít počítat bez nich?

Podobné otázky mi kladou rodiče na třídních schůzkách.


 

U mě ve třídě někteří žáci počítají pomocí prstů.

Je to názorná pomůcka, která pomůže látku zvládnout.

Prsty mají děti vždy s sebou a nikdo jim je nevezme.

Nejvíce je využívají v 1. třídě a na začátku 2. třídy. Někdy i déle.

Po určité době přejdou k automatickému počítání a zjistí, že prsty je zdržují.

V tu chvíli je přestanou používat.

Některé děti prsty při počítání nepotřebují.

Kromě prstů si žáci znázorňují příklady na počitadle.

Používají také knoflíky, korálky, karty, dětské papírové peníze, víčka z pet lahví, obrázky apod.

V pracovním sešitě znázorňujeme příklady malováním jednoduchých čárek, kuliček a jiných obrázků.

Didaktická hra

PRSTOVÁ KALKULAČKA

Touto hrou procvičujeme pamětné sčítání a odčítání v oboru 0 – 10.

Děti si hrají na kalkulačky: display představují prsty na rukou.

Učitel zadává úlohy typu:

„ Moje chytré kalkulačky, ukažte mi číslo 4 ( pět, sedm, číslo hned za číslem tři, číslo o dvě větší než je číslo šest apod.)“

Žáci odpovídají příslušným počtem vztyčených prstů na zvednutých

rukou.

Všichni jsou zapojeni, učitel má přehled o správnosti

řešených úkolů, případně zjistí, zda některá kalkulačka nemá

„vybité baterie“.

 

Můžeme začít básničkou:

„Všechny naše prsty schovaly se v hrsti.

Spočítáme je hned – jedna, dvě, tři, čtyři, pět.“

 

Literatura: Krejčová, E.: Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha, SPN 2014.

Jindra Dlabová
Učím v 1. a2. třídě. Podělím se s vámi o praktické rady a zkušenosti z výuky prvňáků. Každé dítě je jiné a všichni potřebují naši pozornost a povzbuzení. Pojďme jim pomoci zažívat ve škole úspěch. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře