Se všemi dětmi začínáme psát uvolňovací cviky již od prvních dnů v 1. třídě. Postupujeme od nejjednodušších tvarů k těm složitějším. Pravda je taková, že pokud dítěti nepomůžeme při prvních krocích, stává se pro ně psaní cviků náročné a těžkopádné.
Jak pomoci dětem, aby tvar zvládly jednoduše a úspěšně?
Prozradím vám, jak to funguje u mě ve třídě.
1. PRVOTNÍM CVIČENÍM ROZCVIČÍME RUCE A PRSTY. Máme k tomu několik říkanek s pohybem.
2. ZÁKLADEM JE PŘEDVÉST DĚTEM DANÝ CVIK VE VELKÉM TVARU NA TABULI. Ukáži jim postup a zároveň psaní popisuji slovně: „ Píšeme šikmou čáru nahoru a rovně dolů.“ Děti sledují moje psaní na tabuli.
3. UKAZUJEME SI S DĚTMI CVIK VE VZDUCHU.
4. NA TABULI PÍŠI CVIK CHYBNĚ. Ptám se dětí: „ Kde vidíte chybu?“ Děti hned vysvětlují, kde je chyba a jak má cvik vypadat správně.
5. POSADÍME SE ROVNĚ, UKÁŽEME SI SPRÁVNÉ DRŽENÍ TUŽKY (PASTELKY). Všechny děti kontroluji, je to důležité pro uvolněné psaní.
6. DĚTI OBTAHUJÍ DANÝ CVIK V SEŠITU. Důležité je několikeré obtahování tvaru.
7. NASTÁVÁ KONTROLA PSANÍ A VEDENÍ RUKY dětem, kterým obtahování nejde. Procházím celou třídu a kontroluji všechny děti, zda jim daný tvar nedělá problém. Pokud ano, vedu dítěti ruku. A to je ta největší a nejúčinnější pomoc, kterou většina dětí potřebuje. Jak na to? Stoupnu si za dítě a vezmu jeho ruku do své a spolu píšeme daný cvik. Učí se tím psát POMALU A PLYNULE. Také získá větší jistotu a věří si.
Při počtu 28 žáků se někdy dosti naběhám po třídě, ale výsledek stojí za to. Děti mají radost ze své práce a já nezapomenu všechny pochválit i za malý pokrok.
Jak to chodí v 1. třídě a pracovní listy na procvičování prvních grafomotorických cviků, první čtení písmen a slabik, cvičení s doplňováním slov do mřížky najdete v eBooku „JAK NASTARTOVAT ČTENÍ A PSANÍ V 1. TŘÍDĚ A NEJENOM TO.“
Pokud se teprve budete připravovat na vstup do 1. třídy, můžete vyzkoušet s dětmi všestranný online kurz pro předškoláky – PŘÍPRAVKA DO 1. TŘÍDY. Obsahuje všechny činnosti a dovednosti důležité pro vstup dítěte do školy.