Postřehy z 1. třídy – Čtení

Na začátku školního roku se někdy setkávám s dětmi, které velmi brzy začnou mít problém ve čtení. Hned kontaktuji rodiče a dohodneme se spolu na dalším postupu.

Jak se problém projevuje?

záměna nebo zapomínání názvu jednotlivých písmen z Živé abecedy (to je první učebnice v ČJ) –  m, M, l, L, s, S, p, P, a, A, e, E, i, I, o, O, u, U

při hrách na sluchové vnímání dítě nedokáže určit první ani poslední  hlásku ve slově

Řekneme dítěti slovo pes – dítě neslyší hlásku p na začátku, hlásku s na konci a

nejtěžší je určit hlásku e uprostřed.

dítě má oslabenou sluchovou pozornost (nepamatuje si přečtený text)

vázne rozkládání a skládání jednotlivých probraných slabik – stává se pomalé nebo to dítě nezvládne

(m – a / ma, L – o/ Lo, s – e/se, P – U/PU )

Ve škole skládáme slabiky pomocí skládací abecedy nebo kostiček s písmeny.

 

 

 

 

 

na to později navazuje problém ve čtení jednoduchých dvouslabičných slov

( ma so, po le, E ma, E la, le , so , Mí la)

Jak pomáhat dítěti?

  • pojmenuj obrázek, jakou hlásku slyšíš na začátku (na konci)
  • pojmenuj obrázek, kde je ve slově  l ( lodička – na začátku, uzel – na konci, palma – uprostřed)
  • v jednoduché básničce vyhledej písmenko velké  E a zakroužkuj ho červeně, písmenko malé e zakroužkuj modře
  • řekni slova začínající na m (l, s, p)
  • používejte mřížky ke skládání slova
  • pojmenuj obrázek, slovo rozděl na slabiky a počet označ tečkami
  • skládáme slabiky – ukázka z eBooku Jak nastartovat čtení a psaní v 1. třídě a nejenom to – podívejte se tady

Pokud vás zajímá, jak to vypadá v 1. třídě v praxi, můžete se podívat tady.

Jindra Dlabová
Učím v 1. a2. třídě. Podělím se s vámi o praktické rady a zkušenosti z výuky prvňáků. Každé dítě je jiné a všichni potřebují naši pozornost a povzbuzení. Pojďme jim pomoci zažívat ve škole úspěch. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře