Na začátku školního roku se někdy setkávám s dětmi, které velmi brzy začnou mít problém ve čtení. Hned kontaktuji rodiče a dohodneme se spolu na dalším postupu.
Jak se problém projevuje?
→ záměna nebo zapomínání názvu jednotlivých písmen z Živé abecedy (to je první učebnice v ČJ) – m, M, l, L, s, S, p, P, a, A, e, E, i, I, o, O, u, U
→ při hrách na sluchové vnímání dítě nedokáže určit první ani poslední hlásku ve slově
Řekneme dítěti slovo pes – dítě neslyší hlásku p na začátku, hlásku s na konci a
nejtěžší je určit hlásku e uprostřed.
→ dítě má oslabenou sluchovou pozornost (nepamatuje si přečtený text)
→ vázne rozkládání a skládání jednotlivých probraných slabik – stává se pomalé nebo to dítě nezvládne
(m – a / ma, L – o/ Lo, s – e/se, P – U/PU )
Ve škole skládáme slabiky pomocí skládací abecedy nebo kostiček s písmeny.
→ na to později navazuje problém ve čtení jednoduchých dvouslabičných slov
( ma so, po le, E ma, E la, le pí, so lí, Mí la)

Jak pomáhat dítěti?
- pojmenuj obrázek, jakou hlásku slyšíš na začátku (na konci)
- pojmenuj obrázek, kde je ve slově l ( lodička – na začátku, uzel – na konci, palma – uprostřed)
- v jednoduché básničce vyhledej písmenko E a zakroužkuj ho červeně, písmenko
e zakroužkuj modře
- řekni slova začínající na m (l, s, p)
- používejte mřížky ke skládání slova
- pojmenuj obrázek, slovo rozděl na slabiky a počet označ tečkami
- skládáme slabiky – ukázka z eBooku Jak nastartovat čtení a psaní v 1. třídě a nejenom to – podívejte se tady
Pro rodiče předškoláků mám tento tip :
Ráda bych vám doporučila eBook klinické logopedky Martiny Kolmanové Logopedie na doma 2. díl – Sluchové vnímání. Je to výborný, prakticky napsaný eBook, který dá vašemu dítěti základ k dobrému čtení a psaní v 1. třídě. Můžete se podívat tady.

A co říká autorka o eBooku?
Pomocí třiceti her, které jsou srozumitelně popsané a snadné se naučíte různým způsobem a systematicky rozvíjet sluchové vnímání dítěte ve věku od 4-6 ti let.
- Zjistíte, co vašemu dítěti ve sluchovém vnímání schází a naučíte se, jak chybějící dovednosti rozvíjet.
- Ukážu vám, jaké činnosti můžete pro rozvoj sluchového vnímání využít a krok za krokem vás jimi provedu.
- Naučím vás jednoduché triky, jak do nácviku zapojit běžné předměty z domácnosti.
- Naučím vás, jak posílit motivaci dítěte pomocí motivačních archů, využitím matematiky, logiky i praktických činností.
- Ověříte si, zda je vaše dítě pro nástup do školy již připravené.
Jakým způsobem nabyté dovednosti vaše dítě využije?
- Maximálně rozvinete sluchové dovednosti dítěte ještě před nástupem do školy.
- Zajistíte tak dítěti co nejlepší startovní podmínky pro nástup do první třídy.
- Podpoříte vývoj správné výslovnosti dítěte.
- Zvyknete si vy i vaše dítě na cílenou práci doma a nezaskočí vás potom školní příprava.
- VČAS si uvědomíte, že sluchové dovednosti jsou alfou a omegou správné výslovnosti i schopnosti naučit se číst a psát.
- A je možné, že se rozhodnete Vašemu dítěti vědomě odložit nástup do školy. Pokud ano, budete si jisti, že děláte správně.
Pokud vás zajímá, jak to vypadá v 1. třídě v praxi, můžete se podívat tady.


