Jak připravíme dítě na čtení.
1. Rozvíjíme mluvenou řeč. Dáváme dětem příležitost, aby vyjadřovaly svoje osobní zkušenosti a zážitky. Povídáme si s nimi nad knížkou, rozvíjíme slovní zásobu a porozumění slov. Já se rozhovoření žáků věnuji hned v prvních hodinách ČJ a slouží nám k tomu nejenom Živá abeceda. Učitel má v zásobě různé hry. Mám pro vás několik námětů:
NAČ JE TO?
Pojmenuji předmět a děti různými výrazy označují, k čemu to je:
PAPÍR – na kreslení, na psaní, na skládání vlaštovky….
JAHODA – na koláč, do jogurtu….
ŘEKNI TO JINAK
BĚŽÍ – utíká, peláší, pádí….
HEZKÝ – pěkný, krásný, milý….
PRÁVĚ NAOPAK
NAHOŘE – dole
VEPŘEDU – vzadu
K ČEMU PATŘÍ
KLIKA – dveře, auto, okno….
UCHO – hrnek, košík, hlava….
2. Čtení analyticko-syntetickou metodou je celoroční výukový proces a já se zmíním o prvním kroku. Je to čtení jednotlivých písmen.
Toto vyvození hlásky a písmene je jednou z možností – je to pouze ukázka, jak můžeme postupovat.
Ve škole si písmeno odvodíme od obrázku např. M, m – motýl, most, mravenec, myš.
My si úvodní velké písmenko vybarvíme červeně a malé modře.
V BÁSNIČCE vyhledáme všechna velká M – vybarvíme je červeně, malé m – vybarvíme modře.
Než začneme vybarvovat, ukáži dětem rozdíl mezi písmenkem m a n. Jsou tvarově podobná, na tabuli napíši obě písmena velkým písmem a řekneme si rozdíl.
Vyhledáváme obrázky, kde na začátku slyšíme hlásku m – zakroužkujeme je tužkou.
V řadě písmen vyhledáme M, m – vybarvíme a ostatní písmena škrtneme.
ČTEME ŘÁDEK PÍSMEN – zpočátku: velké M, malé m…..
VYBARVOVÁNÍ OBRÁZKU děti velmi baví. Vyhledáme všechna políčka s M,m a vybarvíme.
Děti několikrát obtáhnou M,m a potom tužkou píšou vedle stejný tvar.
Na obrázku vyhledáváme slova, kde slyšíme hlásku m.
Naším úkolem je položit písmenko M ze skládací abecedy na začátek, uprostřed nebo na konec slova. My písmenko M píšeme tužkou na patřičné místo.
Velmi důležitým úkolem je doplňování písmen do mřížky. Do rámečku zapíšeme, kde se ve slově nachází M.
Slovo si vytleskáme a začínáme se učit PSÁT POD SLABIKOU OBLOUČKY.
Ve slovech vyhledáme a zakroužkujeme malé m a velké M.
HRA – HLÁSKA M NÁS PROBUDÍ:
Děti mají položenou hlavu na lavici a spí. Já vyjmenovávám slova a jakmile děti uslyší M na
na začátku, probudí se a zvednou hlavu z lavice. Pokud M na začátku neslyší, spí dál.
Materiály jsou z Živé abecedy s kocourem Samem pro 1. ročník základní školy, Nová škola – DUHA s.r.o.
Didaktické hry z Metodické příručky k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy, SPN 1987.