Na začátku školního roku se někdy setkávám s dětmi, které velmi brzy začnou mít problém ve čtení. Hned kontaktuji rodiče a dohodneme se spolu na dalším postupu.
Jak se problém projevuje?
→ záměna nebo zapomínání názvu jednotlivých písmen z Živé abecedy (to je první učebnice v ČJ) – m, M, l, L, s, S, p, P, a, A, e, E, i, I, o, O, u, U
→ při hrách na sluchové vnímání dítě nedokáže určit první ani poslední hlásku ve slově
→ dítě má oslabenou sluchovou pozornost (nepamatuje si přečtený text)
→ vázne rozkládání a skládání jednotlivých probraných slabik – stává se pomalé nebo to dítě nezvládne
(m – a / ma, L – o/ Lo, s – e/se, P – U/PU )
Ve škole skládáme slabiky pomocí skládací abecedy nebo kostiček s písmeny.
→ na to později navazuje problém ve čtení jednoduchých dvouslabičných slov
( ma so, po le, E ma, E la, le pí, so lí, Mí la)
Jak pomáhat dítěti?
Pokud vás zajímá, jak to vypadá v 1. třídě v praxi, můžete se podívat tady.