Postřehy z 1. třídy – Čtení

Na začátku školního roku se někdy setkávám s dětmi, které velmi brzy začnou mít problém ve čtení. Hned kontaktuji rodiče a dohodneme se spolu na dalším postupu.

Jak se problém projevuje?

záměna nebo zapomínání názvu jednotlivých písmen z Živé abecedy (to je první učebnice v ČJ) –  m, M, l, L, s, S, p, P, a, A, e, E, i, I, o, O, u, U

při hrách na sluchové vnímání dítě nedokáže určit první ani poslední  hlásku ve slově

Řekneme dítěti slovo pes – dítě neslyší hlásku p na začátku, hlásku s na konci a

nejtěžší je určit hlásku e uprostřed.

dítě má oslabenou sluchovou pozornost (nepamatuje si přečtený text)

vázne rozkládání a skládání jednotlivých probraných slabik – stává se pomalé nebo to dítě nezvládne

(m – a / ma, L – o/ Lo, s – e/se, P – U/PU )

Ve škole skládáme slabiky pomocí skládací abecedy nebo kostiček s písmeny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

na to později navazuje problém ve čtení jednoduchých dvouslabičných slov

( ma so, po le, E ma, E la, le , so , Mí la)

Jak pomáhat dítěti?

  • pojmenuj obrázek, jakou hlásku slyšíš na začátku (na konci)
  • pojmenuj obrázek, kde je ve slově  l ( lodička – na začátku, uzel – na konci, palma – uprostřed)
  • v jednoduché básničce vyhledej písmenko  E a zakroužkuj ho červeně, písmenkozakroužkuj modře
  • řekni slova začínající na m (l, s, p)
  • používejte mřížky ke skládání slova
  • pojmenuj obrázek, slovo rozděl na slabiky a počet označ tečkami
  • skládáme slabiky – ukázka z eBooku Jak nastartovat čtení a psaní v 1. třídě a nejenom to – podívejte se tady

Pro rodiče předškoláků mám tento tip :


Ráda bych vám doporučila eBook klinické logopedky Martiny Kolmanové Logopedie na doma 2. díl – Sluchové vnímání. Je to výborný, prakticky napsaný eBook, který dá vašemu dítěti základ k dobrému čtení a psaní v 1. třídě. Můžete se podívat tady.

A co říká autorka o eBooku?

Pomocí třiceti her, které jsou srozumitelně popsané a snadné se naučíte různým způsobem a systematicky rozvíjet sluchové vnímání dítěte ve věku od 4-6 ti let.

  • Zjistíte, co vašemu dítěti ve sluchovém vnímání schází a naučíte se, jak chybějící dovednosti rozvíjet.
  • Ukážu vám, jaké činnosti můžete pro rozvoj sluchového vnímání využít a krok za krokem vás jimi provedu.
  • Naučím vás jednoduché triky, jak do nácviku zapojit běžné předměty z domácnosti.
  • Naučím vás, jak posílit motivaci dítěte pomocí motivačních archů, využitím matematiky, logiky i praktických činností.
  • Ověříte si, zda je vaše dítě pro nástup do školy již připravené.

Jakým způsobem nabyté dovednosti vaše dítě využije?

  • Maximálně rozvinete sluchové dovednosti dítěte ještě před nástupem do školy.
  • Zajistíte tak dítěti co nejlepší startovní podmínky pro nástup do první třídy.
  • Podpoříte vývoj správné výslovnosti dítěte.
  • Zvyknete si vy i vaše dítě na cílenou práci doma a nezaskočí vás potom školní příprava.
  • VČAS si uvědomíte, že sluchové dovednosti jsou alfou a omegou správné výslovnosti i schopnosti naučit se číst a psát.
  • A je možné, že se rozhodnete Vašemu dítěti vědomě odložit nástup do školy. Pokud ano, budete si jisti, že děláte správně.

Pokud vás zajímá, jak to vypadá v 1. třídě v praxi, můžete se podívat tady.

 

Jindra Dlabová

Učím v 1. a2. třídě. Podělím se s vámi o praktické rady a zkušenosti z výuky prvňáků. Každé dítě je jiné a všichni potřebují naši pozornost a povzbuzení. Pojďme jim pomoci zažívat ve škole úspěch.

Více o mně si přečtěte zde >>

Komentáře