Někdy se již na začátku školního roku setkávám s dětmi, které se nesoustředí. Jak se to hlavně projevuje?
- Dítě si během vyučování hraje s pastelkami, tužkami – udělá si z nich autíčka a jezdí si s nimi po lavici
- Dítě se snadno rozptýlí vnějším podnětem
- V Živé abecedě není schopno udržet pozornost sledovat, co čteme
- Velmi těžko se orientuje v učebnici nebo v sešitě
- Dítě je nepořádné, ztrácí svoje věci (tužky, pastelky, pera, nůžky), nemůže najít svoje věci – na lavici má naházené věci na jedné hromadě
- Nereaguje na učitelovu výzvu
- Samostatnou práci zvládá s potížemi
V tu chvíli musí dojít ke schůzce učitele s rodiči a dohoda na dalším postupu.
Je důležité vědět, že bez této spolupráce nemůžeme dospět k úspěchu.
Jak teda začít s takovým dítětem pracovat:
- Učitel si dítě ve třídě posadí do přední lavice, aby ho nic nerozptylovalo
- Ve třídě musíme mít určitý řád a pravidla, neustále udržujeme s dítětem kontakt
- Dítě se učí mít pořádek na lavici, aby měl vše po ruce a místo na psaní a čtení
- Učitel mluví na dítě klidně a vysvětlí srozumitelně, co má dělat
- Upozorníme dítě na věc, kterou dělá špatně, jeho nedostatek vyvážíme pochvalou
- Používáme tvořivé metody, které žáky zaujmou
- Podle situace zadávat méně psaní.
- Domluva s rodiči – zadávat méně domácích úkolů. Pokud žák nebyl schopen dokončit úkol za celý školní den, potom ho pravděpodobně nedokončí ani za večer.
- Najít si, čím se liší od jiných a ukázat jeho silné stránky. Dáváme často příležitost ukázat před spolužáky, co jim jde dobře.
- Nikdy se nevzdávat. Je potřeba stále hledat nové cesty k dosažení úspěchu.
Některá z pravidel by měla platit i v rodině.
Rady, tipy a návody z praxe v 1. třídě najdete tady.
A na závěr:
Každé naše slovo, gesto a čin ovlivní dítě.
Použitá literatura:
Riefová, Sandra F., Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole,Portál s.r.o. Praha